Muiden lajien kanssa

Monipuolinen liikunta kehittää eri ominaisuuksia tasaisesti ja vähentää urheiluvammojen riskiä. Monipuolisuutta voidaan lisätä hyödyntämällä lajiyhteistyötä.

Liian yksipuolinen harjoittelu voi pitkään jatkuessaan altistaa erilaisille urheiluvammoille. Erityisesti rasitusvammojen riski kasvaa, jos harjoitusohjelma koostuu liian samankaltaisista harjoitteista. Harjoitusohjelman ollessa riittävän monipuolinen eri ominaisuudet kehittyvät tasaisesti. Fyysisten ominaisuuksien kehittymisen lisäksi monipuolinen liikunta on tärkeää motivaation ja psyykkisen jaksamisen kannalta.

Esimerkkejä:

  • Kerran viikossa koripalloa, uintia, hiihtoa, jalkapalloa tms. Valmentaja ko. lajista.
  • Toisen lajin valmentaja vetää suunnistuksen nuorille yhden viikkoharjoituksen osittain tai kokonaan. Tyypillisiä yhteistyön teemoja ovat juoksutekniikka, kehon hallinnan harjoitteet ja yleistaitavuus.
  • Talvikauden viikon hiihtoharjoitus tapahtuu esim. hiihtojaoston vetovastuulla.

Muitakin yhteistyövaihtoehtoja löytyy varmasti, kun reippaasti on yhteydessä paikkakunnan muihin seuroihin.