Jäljitys- ja etsintäleikit

Jäljitys- ja  etsintäleikit kehittävät lapsen tarkkaavaisuutta ja loogista ajattelua. Metsässä liikkuessa kehittyvät liikkuvuus, kimmoisuus, tasapaino ja koordinaatiokyky. Leikissä jännitystä luo kuviteltu tilanne, toisen etsiminen tai reitillä pysyminen. Paras leikkipaikka jäljitykseen on selkeästi rajattu alue, jolloin leikkialueen rajojen määrityksessä ei ole epäselvyyksiä.

Jäljitä viheltäjä

Yksi leikkijä tai ryhmä piiloutuu maastoon siten, etteivät toiset leikkijät näe heidän piiloutumistaan. Jonkin ajan kuluttua muut lähtevät etsimään piiloutuneita kuunnellen, mistä kuuluvat  piilossa olijoiden pillinvihellykset. Aluksi vihellykset voivat olla kuuluvia ja piilopaikka suhteellisen lähellä. Myöhemmin etsimistä voidaan vaikeuttaa harventamalla ja hiljentämällä pillin puhalluksia sekä pidentämällä piilopaikan etäisyyttä. Vaikeutta saadaan lisää myös järjestämällä useita toimimaan yhtä aikaa käyttämällä erilaisia ääniä (kukkopilli, vihellyspilli, triangeli, kulkuset). Kukin ryhmä etsii yhden piiloon menijän.

Ketun takaa-ajo

Kaksi leikkijää mukanaan pussillinen paperinpalasia erkanevat joukosta ja lähtevät ohjaajan osoittamaan suuntaan pudotellen ”jälkiä” aina noin 10-20 metrin välein. He saavat 5-10- minuutin etumatkan, jonka jälkeen ”koirat” lähtevät seuraamaan ”ketun” jälkiä. Kun ”ketut” tulevat määräpaikkaan, he piiloutuvat. Jos ”koirat” eivät löydä heitä 5-10 minuutin kuluttua piiloutumisesta, ketut ovat voittaneet.

Sillit purkissa

Leikkijät laskevat keskuudestaan piiloon menijän. Muut leikkijät laskevat ympärilleen vilkuilematta sataan. Laskettuaan sataan jokainen lähtee omalle suunnalleen etsimään piiloon mennyttä. Löydettyään hänet, jää löytäjä samaan piiloon. Leikki jatkuu, kunnes kaikki leikkijät ovat samassa piilossa. Se, joka ensimmäisenä löysi piilossa olijan, on seuraavalla kerralla piiloutuja.

Valon välähdys

Leikitään pimeässä. Leikkijät seisovat rivissä metsän reunassa. Noin 50-200 metrin päässä heistä on yksi leikkijä kädessään taskulamppu. Johtajan annettua vihellysmerkin hän näyttää 15 sekunnin ajan valoa. Johtajan annettua uudelleen merkin ja valon sammuttua lähtevät leikkijät etsimään valon näyttäjää. Joka ensimmäisenä löytää hänet, on voittaja ja saa vuorostaan ruveta valon näyttäjäksi.

Karttaluonnos

Kukin osanottaja piilottaa maastoon jonkin esineen ja piirtää luonnoksen kokoontumis- ja piilopaikan välisestä reitistä. Luonnos voi olla aivan yksinkertainen, mutta mittasuhteen ja ilmansuuntien on oltavat oikeat. Luonnokset sekoitetaan, ja kukin osanottaja ottaa yhden luonnoksen (omaansa ei saa ottaa) ja koettaa sen avulla hakea piilotetun esineen.

Etsi pian

Leikkijät asettuvat ohjaajan ympärille maastossa. Ohjaaja antaa kullekin listan, johon on kirjoitettu 5 esineen nimeä (kuusenkäpy, tulitikku, muurahainen, höyhen, nappi). Leikkijöiden on mahdollisimman nopeasti etsittävä ympäristöstä listassa mainitut esineet, ja nopeimmin ohjaajalle oikeat esineet tuonut voittaa.

Luontoesineiden keräys

Leikinjohtaja antaa leikkijöille paperilapun  kullekin ja lähettää heidät maastoon etsimään lapussa mainittuja luonnonesineitä. Määräykset voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia

  1. jotain ihmiselle hyödyllistä
  2. jotain eläimelle hyödyllistä
  3. sytykkeitä
  4. jotain punaista
  5. jotain pyöreää
  6. rakennusaineita
  7. jotain epätavallista
  8. jotain kaunista

Leikkijöille asetetaan määräaika ja sen jälkeen kukin tuo kokoelmansa johtajalle. Yhteisesti arvostellaan kokoelmat ja parhaan kokoelman kerännyt voittaa.

Käpyjen keräys

Leikkijät seisovat ryhmittäin lähtöviivalla. Johtaja ilmoittaa määräajan, jonka kuluessa he saavat käydä etsimässä käpyjä. Joka määräajassa kantaa suurimman keon omalleen lähtöpaikalla, on voittaja. Voidaan myös leikkiä niin, että kävyt on asetettava jonoon ja kilpailla kuka saa pisimmän jonon.