2.H.9 Hiihtosuunnistuksen taitoharjoitukset

Tässä esitetään ideoita ja ajatuksia taitoharjoitusten järjestämiseksi kahdella eri periaatteella; kilpailu-urastolla ja erikseen valmistetulla harjoitusurastolla.

Pääsääntöisesti laajoja hiihtosuunnistusuraverkostoja on ajettu lähinnä kilpailukäyttöön. Pelkkiä harjoituksia ajatellen työmäärä ja kustannus voi nousta turhan suureksi, jollei kävijämäärää saada jollain tavalla varmistettua riittävän suureksi, että karttamaksut kattavat ainakin moottorikelkan polttoainekulut. Kilpailuun tehtyä urastoa voidaan hyödyntää erilaisissa taitoharjoituksissa, ja näin on ehdottoman suositeltavaa toimia. Uraverkosto käy kuitenkin varsin nopeasti tutuksi, joten harjoituksia laadittaessa on hyvä käyttää mielikuvitusta. Karttaa manipuloimalla voidaan rakentaa uusia reitinvalintatehtäviä, esimerkiksi peittämällä joitain alueita valkoisella. Peitetylle alueelle kääntyvien urien risteykset pitäisi kuitenkin lähtökohtaisesti jättää näkyviin.

Vastaavasti harjoitusuraston kanssa kannattaa ajatella asiaa pitkäjänteisesti siten, että urastosta olisi suunnistajille iloa vielä ensimmäisen harjoituspäivän jälkeen. Harjoitusten laatiminen progressiivisesti siten, että urastosta paljastuu uusia osia, on järkevä toimintamalli. Esimerkiksi väyläharjoituksesta pienillä alueilla pyöriviin sprintti-intervalleihin ja edelleen kohti täysiverisiä ratoja etenevä harjoitusrunko mahdollistaa sen, että jokaisessa treenissä tuodaan jotain uutta. Pidempään käytössä olevaa harjoitusurastoa voi myös muokata siten, että ajaa esimerkiksi viikon jälkeen joitain hyvin suunniteltuja lisäuria siten, että reitinvalintavälit muuttuvat täysin uusiksi, tai jollekin alueelle rakennetaan uusi syherikkö tuomaan haastetta suunnistukseen. Harjoituksissa oikomisen kieltäminen alkuvaiheessa voi olla perusteltua, mutta jossain vaiheessa on hyvä tarjota mahdollisuus harjoitella myös sitä.

Taitoharjoitusmuotoja

Pitkät rastivälit
Erilaisia laajoja kiertoja vaativia reitinvalintavaihtoehtoja sisältäviä rastivälejä. Pitkän matkan tyyppiharjoitus.

Lyhyet rastivälit
Jatkuvaa mikroreitinvalintaa, suunnanmuutoksia ja keskittymistä. Keskimatkan tyyppiharjoitus.

Suunnistusvedot
Intervalleiksi pätkittyjä muutaman rastivälin ratoja, vajaasta kilometrista kahteen kilometriin. Mahdollistaa oman keskittymisen ja sujuvuuden analysoimisen sekä havaintoihin reagoimisen kesken harjoituksen. Hyvä keino yhdistää vauhtiharjoittelu lajinomaisuuteen. Sprinttiviestin tyyppiharjoitus. (Voidaan suunnitella tehtäväksi ryhmälähtöinä, tällöin on hyvä pyrkiä tarjoamaan runsaasti reitin valintaa).

Suunnistusvedot alamäkeen
Runsaasti risteyksiä sisältäviä toteutusrastivälejä. Vaatii vähän pidempää vaaran rinnettä. Mahdollistaa vauhdikkaan ennakointia vaativan harjoituksen vähän kevyemmälläkin teholla toteutettuna. Toisaalta kehittää hyvin myös välineenhallintaa ja ketteryyttä.

Väyläharjoitus
Kartalle jätetään vain yksi reitti ja siltä kääntyväyt risteykset näkyviin. Suunnistaja etenee väylää pitkin lähdöstä maaliin. Kartanlukuharjoitus kevyempitehoiseen treeniin. Kannattaa tosin suunnitella muutama hieman toisistaan poikkeava väylä, jotta suksen jälkiä syntyy muillekin urille, kuin karttaan merkitylle.

Manipuloitu taustakartta
Osia kartasta peitetään valkoisella tai poistetaan uria kyseiseltä alueelta, ja luodaan siten keinotekoisesti kiertäviä reitinvalintoja. Sopii etenkin tutuksi käyneellä urastolla toteutettavaan harjoitukseen.

Pariharjoitus
Rata on jaettu kahdelle kartalle siten, että parilliset rastit ovat toisella kartalla ja parittomat toisella. Hiihtosuunnistajat etenevät pareittain siten, että perässä tuleva seuraa kartalta edellä suunnistavan etenemistä ja hyppää sujuvasti vetovuoroon, kun pari on vienyt kaksikon rastille. Pakottaa omaan suoritukseen keskittymiseen ryhmässä hiihdettäessä.

Gladiaattorit
Pareittain tehtävä suunnistusvetoharjoitus, jossa lähdetään yhteislähtönä ja hiihdetään kaksisiipinen perhonen mies miestä tai nainen naista vastaan.

Myös harjoituksissa olisi hyvä tehdä karttatiedoston viimeistely mahdollisimman tarkasti. Se on samalla ratamestarille hyvää harjoitusta kilpailuja varten. Harjoituksissakaan ei ole kiva suunnistaa kartalla, josta ei saa mitään selvää. Harjoituksissa on myös hyvä paikka kerätä palautetta suunnistajilta, sillä niissä kenenkään kisa ei ole vielä mennyt pilalle vältettävissä olevan ratamestarivirheen vuoksi.