5.8.T Ratamestarin maastotyöt tarkkuussuunnistuksessa

Tarkkuussuunnistusrata kannattaa suunnitella kulku-uralta maastoon tähystäen. Tämä siksi, että ratamestari menettää tietouden kilpailijan näkyvyydestä siirtyessään ensimmäistä kertaa maaston puolelle. Maastokäynnin jälkeen ratamestarin voi olla vaikea arvioida objektiivisesti tehtävien vaikeusastetta ja ratkaistavuutta.

Tarkkuussuunnistusrata kannattaa suunnitella kulku-uralta maastoon tähystäen.

Tehtävien laatimisen jälkeen on olennaista, että ratamestari tai muu ratamestariryhmän jäsen käy maastossa katselemassa, että kartta ja maasto vastaavat toisiaan. Mahdolliset maastokäynnin paljastamat kartoitusvirheet tulee korjata tai vaihtoehtoisesti tehtävä tulee jättää pois radasta. On olennaista, että kaikkien rastilippujen paikat merkitään maastoon prikalla ja rastilippujen näkyvyys ratkaisupaalulle varmistetaan ennen ratavalvontaa.

Tarkkuussuunnistuksessa rastien viennissä on hyvä olla kaksi henkilöä, joista toinen sijoittaa liput aiemmin merkittyihin kohtiin ja toinen varmistaa uralta, että kaikki liput näkyvät katselutolpalle. Avustaja voi samalla myös asentaa maastoon ratkaisupaaluja ja mahdolliset rastikohtaiset leimauslaitteet. Yksin toimiva ratamestari voi pystyttää katselutolpan kohdalle yhden rastilipun. Jos tämä rastilippu näkyy maastoon viedylle rastille, myös metsässä oleva rasti näkyy oletettavasti katselutolpalle. Tarkkuussuunnistuksessakin rastit ovat pienellä alalla, jolloin liputusta ei ehkä kannata tehdä kovin aikaisin, mutta ennakkovalmisteluista riippuen normaalikilpailun rastien vientiin kuluu helposti muutama tunti.

One way

Tarkkuussuunnistuksessa on urheilullisen tasapuolisuuden varmistamiseksi rataosuuksia, joilla kääntyminen ja peruuttaminen on kielletty. Etenkin arvokilpailuissa näihin on hyvä sijoittaa toimitsija, joka samalla sekä valvoo yksisuuntaisen osuuden noudattamista että voi avustaa nousussa liikkumisapuvälineitä käyttäviä suunnistajia etenemisessä. Pitkässä kilpailuissa myös kilpailukortin vaihto ja keräys tai kilpailukortin kännykkäkuvaus ja siirto tulospalvelun tarpeisiin voidaan tehdä samassa yhteydessä. Ratamestari arvioi maastokäynnillä jyrkkyyden ja uran pinnan perusteella, miten pitkälti yksisuuntaista osuutta tarvitaan.