6.8.1 Sallitut ja suositellut mittakaavat

Kartan koon ja mittakaavan valitseminen kullekin sarjalle on riippuvainen kahdesta tekijästä: lajisäännöistä ja tapahtuman konseptista (ks. 4.1). 

ISOM-karttanormi lähtee siitä, että suunnistuskartan mittakaava on 1:15 000, ja tätä mittakaavaa olisi hyvä käyttää suuremmissa pitkän ja erikoispitkän matkan kilpailuissa, kun on odotettavissa osallistujia, jotka osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin, joissa 1:15 000-mittakaavaa käytetään. Lajisääntöjen mukaan suunnistuksessa voidaan sprinttiä lukuun ottamatta käyttää 1:7 500-mittakaavaista karttaa järjestäjän harkinnan mukaan 14-vuotiaiden ja sitä nuorempien sekä 45-vuotiaiden ja sitä vanhempien sarjoissa. Muilta osin käytetään mittakaavaa 1: 10 000. Pitkän matkan kuntosuunnistuksissa on käytetty myös karttanormista poikkeavaa mittakaavaa 1:12 500.

Sprinttisuunnistuksessa mittakaava on ensisijaisesti 1:4 000, järjestäjän harkinnan mukaan 1: 3000 (lajisäännöt 12.13, 19.623, ja 18.211). Myös mittakaava 1:5 000 on vielä sallittu, mutta sitä ei suositella käytettäväksi kilpailuissa.

Hiihtosuunnistuksessa mittakaava on sprintissä 1:5000, muilla matkoilla 1:10 000 tai 1:15 000. Valvojan luvalla myös mittakaavoja 1:7 500 tai 1:12 500 voidaan käyttää, käytännössä silloin, kun arkin koko ja ratapituus sitä vaatii.

Pyöräsuunnistuksessa mahdolliset mittakaavat ovat sprintissä 1:5 000, 1:7 500 ja 1:10 000, keskimatkalla, yhteislähtökilpailussa ja viestissä 1: 7 500, 1:10 000 ja 1:15 000 ja pitkällä ja erikoispitkällä matkalla 1:15 000 ja 1:20 000.  Veteraanisarjoissa voidaan käyttää luettavuussyistä suurempaa mittakaavaa.

Tarkkuussuunnistuksessa mittakaavan tulee normaalisti olla 1:5 000 tai 1: 4 000 (16.42). IOF:n säännöt sallivat lisäksi mittakaavan 1:3000 käytön kansainvälisissä kilpailuissa. Valittua mittakaavaa tulee käyttää sarjan kaikissa kartoissa – aikarastikartan ja kilpailukartan mittakaavan tulee lajisääntöjen mukaan olla sama.

Tapahtumalle valittu konsepti ohjaa myös mittakaavan valintaa. Jos radoissa painottuvat reitinvalintatehtävät ja kartta on asianmukaisesti yleistetty, mittakaavaa 1:15 000 voidaan käyttää suurimmassa osassa sarjoista. Jos taas kartta on ylikartoitettu ja ratamestarin näkemys vaativasta suunnistuksesta on pienien kallionkolojen etsiminen, 1:7 500 lienee paras sallittu mittakaava.  Tulostusvaiheessa on hyvä muistaa, että kartat on tuotettava sen mukaan, mitä kilpailukutsussa on kartan koosta ja mittakaavasta osallistujille luvattu.

Pyöräsuunnistuksen kansainvälisissä kilpailuissa on joskus käytetty myös suurennoslaatikoita. Jokin kartan tiheäurainen alue on siis esitetty myös suurennettuna kartan laidassa. Tästä ei ole kotimaassa juurikaan vielä kokemusta.