9.1 Ratamestarien rekisteröinti, luokittelu ja oikeudet

Suunnistuskilpailun ratamestarilla ja valvojalla on oltava tehtävään vaadittu pätevyys, joka hankitaan koulutuksen ja käytännön toiminnan kautta. Liitto rekisteröi I ja II luokan ratamestarit.

Ratamestarien rekisteröinti

Liitto myöntää ratamestarien rekisteröinnit ja kirjaa ne ylös IRMA-järjestelmään. Rekisteröinti tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:

1

Suunnistusseura tekee ratamestaripätevyyshakemuksen IRMAssa kullekin henkilölle erikseen ja lähettää hakemuksen suunnistusalueelle käsiteltäväksi.

2

Alue käsittelee hakemuksen ja lähettää sen edelleen liittoon.

3

Liitto käsittelee hakemuksen loppuun ja rekisteröi myönnetyn ratamestaripätevyyden.

4

Rekisteröinti on voimassa rekisteröintipäivästä viiden vuoden kuluttua olevan vuoden loppuun saakka.

Rekisteröintiä koskevat tulkintakysymykset ja erivapaudet ratkaisee liitto.

Rekisteröinnistä tarkemmin liiton nettisivulla (https://www.suunnistusliitto.fi/kilpailu/ratamestaritoiminta/ratamestarien-rekisterointi/).

Pätevyysvaatimukset

Eritasoisten tapahtumien ratamestareita ja valvojilta vaaditaan seuraava ratamestaripätevyys.

TapahtumaRatamestariRtm-ryhmään kuuluvaValvoja
Seurakilpailu, kuntosuunnistusIII luokka (suositus)
AluemestaruusII luokkaIII luokkaII luokka
LähikilpailiuII luokkaIIi luokkaII-luokka
KansallinenII luokkaIII luokkaI luokka
Arvokilpailu (mm. SM)I luokkaII luokkaI luokka

Arvokilpailun kilpailunvalvoja voi olla myös tekninen asiantuntija (TA). Liitto valitsee ja kouluttaa erikseen tekniset asiantuntijat.