10.1 Suunnistusvinkkejä

Vanha kartta apuna

Käytä suunnittelussa kuitenkin aina uusinta karttamateriaalia. Eri kartoittajien tulkinta voi poiketa toisistaan esimerkiksi muotojen yleistämisen muodossa. Sitä houkuttavaa terävää pikku notkoa ei ehkä uusimmasta kartasta löydykään enää.

Sähköpaimenaidan lasikuitukepeistä apua

Rastilipun voi kiinnittää suoraan aitalangan paikalle tai se voidaan laittaa riippumaan alemmas. Kiinnitysnarun solmuksi käy vaikkapa helposti avattava kaksoissiansorkka (veneilijöiden suosima solmutyyppi).

Myös EMIT ja keppi voidaan yhdistää sopivanlaista alustaa käyttäen.

Samaisia paimenlankakeppejä voi kätevästi käyttää myös viitoitusten teossa tai muiden alueiden rajaamisessa nauhoituksin.

Uskalla vaihtaa

Jos maastossa alkaa prikkoja viedessä epäilyttämään valitun kohteen sopiminen rastipisteeksi hylkää ajatus hetimiten ja valitse suosiolla toinen maastokohde.

Laadi erilliset tarkistusradat,

joilla kaikki kilpailussa käytettävät rastien toimintakunto tulee tarkistettua ennen kilpailua. Nämäkin radat voidaan sisällyttää kilpailun tulospalvelujärjestelmään.

Määritä etukäteen korvaavat rastilaitteet,

mikäli rastilla oleva sähköinen laite osoittautuu kilpailua edeltävässä tarkistuksessa epäkuntoiseksi. Osoita tämä tehtävä jollekin alaisellesi.

Vältä tahattomat poikkeamiset kielletylle alueelle

Jos on erillinen karsintakilpailu, kuten SM-keskimatkan eräillä kilpasarjoilla, määritä kulkureitti karanteeniin siten, etteivät matkan varrella pusikkoon hätätarpeille poikkeavia ole tarvis rangaista kielletylle alueelle tunkeutumisesta. Kaikki eivät aina jaksa lähtökynnyksen WC:lle asti. Tämä on samalla valvontakysymys.

K-pisteen sijoittelu

Mikäli lähdöstä on viitoitus K-pisteelle, määritä reitti lähtösuunnat huomioiden, jotta ei synny houkutusta oikomiseen ennen K-pistettä. Muussa tapauksessa tarvitaan valvojia viitoituksen varrelle.

Toisiaan lähellä olevista lähtöpaikoista voi kilpailijat johdattaa viitoituksella yhteiselle K-pisteelle, ei kuitenkaan yhdistäen lasten ja aikuisten K-paikkaa samaksi. Varmistettava, ettei vierekkäisten lähtöpaikkojen kellot ole eri ajassa (useiden äänimerkkien sekamelska vaarana).

Pelastuskartta

Suuremmissa tapahtumissa, kuten suunnistusviikot, on perusteltua määrittää noutopisteet ja reitit pelastusajoneuvoille (ambulanssi vs. mönkijä). Tämä kartta tulee liittää osaksi tapahtuman pelastussuunnitelmaa ja jakaa myös EA-ryhmälle. Asia on hyvä sisäistää myös pienempien tapahtumien yhteydessä. Jos maastoon määritetään useita noutopisteitä, nämä tulisi nimetä selvästi

Juomapaikkojen toimiminen ea-pisteinä

Suunnistusviikoilla (KRV, Fin5) on ollut pitkään käytäntö, että maastossa ei ole erillisiä pelkkiä ensiapupisteitä. Kilpailuohjeissa opastetaan, että kaikki kartalle merkityt juomapaikat toimivat myös ensiavun hälytys- ja noutopisteinä. Tämä on hyvä käytäntö, koska yleensä on vain tarve saada loukkaantunut nopeasti pois maastosta. Tällöin juomapaikkojen on toki oltava miehitettyjä.

Kartan vaihto

Kartanvaihdolla voidaan tarvittavaa kilpailualuetta supistaa, kilpailutyypistä riippumatta.

Emit-leimasimien tarkistus

Tarkista Emit-leimasimien piikkien terävyys viimeistään rastipukkiin kiinnitettäessä. Kärki saattaa olla kuljetuksessa vaurioitunut, jolloin irrottaa herkästi tarkistuspahvin kilpailukortista.

Työvaiheen merkitseminen

Jotkut kirjoittavat ratasuunnittelun työversioissa OCAD:issa rastikoodien eteen esim. kirjaimia, jotka tarkoittavat työvaihetta (merkattu, hyväksytty, rakennettu). Aluksi saatetaan myös käyttää väliaikaisia koodeja ennen kuin tiedetään lopulliset rastikoodit (esim. väliaikaisesti kaikki rastit alkaen 500-numeroisia).

Online-leimasimet

Jos kilpailussa on väliaikarasteja, jonne saadaan tulospalvelulta online-leimasimet kilpailupäivänä, varusta rastit joka tapauksessa tätä ennen tavallisilla rastileimasimilla. Jos tulospalvelu ei pystykään syystä tai toisesta toimittamaan online-leimasimia, kilpailu voidaan käynnistää ilman että rasteille tarvitsee toimittaa viime tingassa uusia leimasimia.