4.10.3 Leimauskaluston kunnon tarkistus

Ennen maastoon vientiä ratamestarin tulee tarkastaa laitteiden tekninen toimintakunto.

1

Sähköinen toiminta tarkastetaan varta vasten olevilla ratamestarin Emit-kortilla tai SI-järjestelmässä omalla vastaavalla välineellä. Vaihtoehtoisesti voi käyttää normaalia Emit-korttia ja MTR:ää, jolloin Emit-leimasin antaa koodia 99, jos paristo on loppumassa.

2

Emit-leimasimissa on kiinteät piikit, jotka tekevät pahviseen tarkistuskorttiin reiän ja joita voidaan käyttää rastilla käymisen todistamiseen, jos laitteet ovat sammuneet. Joissakin leimasimissa piikit ovat saattaneet taipua, jolloin tarkistuskorttiin ei jää jälkeä tai piikki repäisee tarkistuskortin irti Emit-kortista. Laitteiston kuntoa tarkistettaessa leimaukset kannattaakin tehdä tarkistuskortin kanssa.

3

Sähkölaitteiden paristojännite hiipuu alhaisissa lämpötiloissa. Tämä ilmenee käytännössä virhekoodina 99 kilpailukorttia tulospalvelujärjestelmään luettaessa. Leimasimissa on myös laatueroja: joskus vanha paljonkin käytetty kestää edelleen uudemman jo antaessa hälytysmerkkejä. Käyttöön tuleekin varata varaleimasimia ja/tai jokerileimasimia, joita voidaan vaihtaa maastossa hyytyneiden tilalle.

4

Myös rastien kuormitus on voi aikaansaada samankaltaisen tilanteen kuin kylmä keli, joten testattaessa voi olla hyvä kokeilla useampi kierros.