Koulutus ja materiaalit

Lasten ja nuorten ratojen laatiminen koulutus

Suunnistusliitto järjestää lasten ja nuorten ratojen laatijoille koulutuksia, jotta lapsille ja nuorille tarkoitetut harjoitukset ja kilpailut  olisivat mahdollisimman tasalaatuisia. Koulutukset on suunnattu seuraharjoitusten ja -kilpailujen, alueellisten Kompassi-tapahtumien, muiden aluekilpailujen ja kansallisten kilpailujen lasten ja nuorten ratojen laatijoille sekä henkilöille, jotka vastaavat kilpailuissa lapsille ja nuorille
suunnatuista palveluista. Toivomme, että myös kilpailun johto ja valvoja
osallistuvat koulutukseen. Koulutuksen kesto on 3 tuntia. Osa koulutusmateriaalista jää itseopiskeltavaksi. Koulutustilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.

Seuraratamestarikurssi

Seuraratamestarikurssilla koulutetaan kuntosuunnistustapahtumien ja lasten ratojen ratamestareita. Se on Suunnistusliiton ratamestarikoulutuksen ensimmäinen vaihe. Se antaa aloitteleville ratamestareille pätevyyden seuratason kilpailujen ja esim. iltarastien ratamestarityöhön. Seura järjestää kurssin ja rekisteröi kurssin suorittaneet. Kesto 4–6 tuntia (1–2 iltaa) seura/seurayhtymä järjestää yhdessä alueen kanssa.

Ratamestarikoulu

Ratamestarikoulu on alueen toimeenpanema koulutusjärjestelmän toinen vaihe. Ratamestarikouluun pääsee kun on suorittanut seuraratamestarikurssin ja hankkinut seuratasolla käytännön ratamestarikokemusta. Ratamestarikoulun suorittaneelle seura anoo alueelta II luokan ratamestarikorttia. Tämän myöntämisen jälkeen ratamestarilla on pätevyys ja oikeudet seuratehtävien lisäksi laatia ratoja am-kilpailuihin ja kansallisiin kilpailuihin sekä toimia arvokilpailujen ratamestariryhmässä. II lk ratamestari voi toimia ratamestarikurssien kouluttajana. Kesto noin 10 tuntia, alue järjestää.

Ratamestariseminaari

Ratamestariseminaari on järjestelmän ylin vaihe. Seminaarin järjestää Suunnistusliitto ja osanottajiksi pääsevät käytännön ratamestarikokemusta hankkineet II luokan ratamestarit. Myös I luokan korttia uusivat ratamestarit ovat tervetulleita seminaariin, jonka sisältö koostuu erityisteemoista, ennakkotehtävistä ja kokemusten vaihdosta. Seminaarin suorittanut voi anoa I luokan ratamestarikorttia, jolla pätevyydellä hän voi toimia arvokilpailujen ratamestarina ja valvojana, kansallisen kilpailun valvojana (vuoden 2009 alusta alkaen kansallisen tai sitä arvokkaamman kilpailun valvojien tulee olla 1. luokan ratamestareita) sekä ratamesarikoulujen ja -seminaarien kouluttajana. Kesto noin 15 tuntia, Suunnistusliitto järjestää.

Linkit ja materiaalit